מעליות – קצת היסטוריה

14 04 2010

האזכור הראשון למעליות בהיסטוריה הכתובה מופיעה בכתביו של ויטרוביוס אשר היה היה אדריכל, סופר ומהנדס רומאי.

ויטרוביוס כתב כי ארכימדס בנה את המעלית הראשונה בשנת 236 לפני הספירה. מקורות היסטוריים מתארים את המעליות הראשונות כתבניות עץ להן מחובר חבל אשר היה עשוי מצמח הקנביס והונעו על ידי בעלי חיים, בני אדם או מנגנונים שונים אשר עשו ניצול באנרגית המים.

הצורך בכלי לשינוע בני אדם לצד התפתחות יכולת האדם לבנות ביניינים גבוהים יצרה את הצורך של פיתוח מעליות ברות שימוש. המירוץ לפיתוח מעלית נפתח ברחבי העולם ובשנת 1835 הומצאה בבריטניה מעלית נוסעים אשר התבססה על רצועות, משקל נגד ואפילו צויידה במנוע קיטור שנועד להרים את המעלית בעוד הרצועות מאפשרות הורדה מבוקרת של המעלית. בזמנו זה נפתס כרעיון בר ביצוע אך הרעיון לא יצא מהנייר אל המציאות בצורה מקצועית ונזנח.

רק עשור לאחר מכן בשנת 1846 בנה ויליאם תומפסון מעלית שהופעלה בכוח הידרואלי. אין צורך לציין (או שכן) כי למעלית זאת לקח זמן רב לעלות ולרדת כיוון שנסמכה על מילוי וריקון של לחץ המים על ידי משאבות אשר נטו להתקלקל

מספר שנים לאחר מכן בשנת 1853 הציג אלישע אוטיס (Elisha Otis), ממציא אמריקני את מעצור החירום אשר נוצר כדי למנוע נפילתה של מעלית במקרה בה נקרעה רצועה וכך השיב את אמון הציבור ברעיון המעלית. בתגובה הקים אוטיס חברת מעליות ובשנת 1861 אף רשם פטנט על מעלית קיטור.

הרחק בתחום אחר הציג ויליאם ארמסטרונג את המנוף ההידראולי ולאורך העשורים הבאים החליף מנגנון זה את מעליות הקיטוו במעליות הידראולית מבוססות מים או שמן.

המעליות החשמליות הופיעו רק בשלהי המאה ה19 והראשונה שבהן הומצאה על ידי ממציא גרמני בשם ארנסט ורנר פון סימנס (Ernst Werner von Siemens) בשנת 1880 במנהיים ובשנת 1881 הותקנה המעלית החשמלית לשימוש בעיר מינכן. בתמורה לתרומתו למדע הפך השם סימנס לשם נרדף להנדסת חשמל ואנסט פון סימנס אך טבע את המילה הגרמנית המקבילה לכך "Elektrotechnik".

מקורות מידע נוספים:


פעולות

מידע על הקטע

תגובה אחת על הקטע ”מעליות – קצת היסטוריה“

24 04 2010
מתרשם(20:17:29) :

פשש.. לא ידעתי שקיימת היסטוריה כה מורכבת.
תמיד תיארתי לעצמי שעם בוא החשמל צצו המצאות
מבוססות האנרגיה שהוא מאפשר. אחלה מאמר אחי..
אהבתי

השאר תגובה

באפשרותך להשתמש בתגים אלה :

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>




This is a blog At.CorKy.Net