מעלית – הגדרת בסיס

11 04 2010

מעלית היא מתקן נסיעה אנכי אשר מסיע אנשים בצורה יעילה בין קומות של בניינים. לרוב מונעות מעליות על ידי מנוע חשמלי אשר מושך לרוב כבלים ומשקל נגד או עושה שימוש במשאבה הידראולית אשר מניעה בֻּכְנָה גלילית.

בשל תקנות גישה לנכים מעליות הפכו לחובה בבניינים חדשים ובמיוחד בבניינים בהם אין גישה לכסאות גלגלים.

על פי ויקיפדיה (מקור):
מעליות קדומות, שפעלו בעזרת חבלים והונעו בכוח אדם, היו קיימות בעולם העתיק. ישנה עדות על מעליות שנבנו על ידי ארכימדס בשנת 216 לפני הספירה.

המהפכה התעשייתית האיצה את פיתוח המעליות. בשנת 1845 בנה ויליאם תומפסון מעלית שהופעלה בכוח הידרואלי. בשנת 1853 הציג אלישע אוטיס מעלית בטוחה שצוידה בהתקן המונע את נפילת התא במקרים בהם נקרע החבל.

מבנה המעלית, בקצה של בוכנה ארוכה אשר נעה בתוך גלגל היו משאבות שהחדירו שמן לתוך הגלגל, ובלחץ השמן עלתה הבוכנה שבתוך הגלגל ודחפה את המעלית כלפי מעלה. שיחרור של השמן מתוך הגלגל גרם לבוכנה לרדת והמעלית ירדה.

בסוג אחר של מעליות הידראוליות, הבוכנה הייתה מושכת בחבל שהיה מחובר לגלגלים. החבל משך את המעלית כלפי מעלה או כלפי מטה. האדם היה מפעיל מנוף שהיה מותקן בתוך המעלית. גם כיום ישנם בתים גדולים ובתי מלון אשר משתמשים במעליות שמופעלות ביד לצרוך העלאת מצרכים מקומה לקומה. המעליות קשורות לחבל שעובר על גלגלים ומחובר בקצה למשקולת. משיכה בחבל מעלה את המעלית והמעלית יורדת למטה בכוח משקלה.

ב-23 במרץ 1857 הותקנה מעלית אוטיס הראשונה בניו יורק. פיר המעלית הראשון קדם לה בארבע שנים. הוא נבנה בבניין שבעליו, פטר קופר, המתין להמצאת המעלית הבטוחה. הפיר היה עגול ומאוחר יותר נבנתה עבורו מעלית מיוחדת.

המצאת המעלית במאה ה-19 הייתה אחד הגורמים המשפיעים ביותר להתפתחות גורדי השחקים. מסוף המאה ה-19 החלו להיבנות גורדי שחקים רבים בערים אמריקאיות (בעיקר שיקגו וניו יורק), דבר שלא יכל להתאפשר ללא המצאה זו.

המעלית החשמלית הראשונה נבנתה בידי ורנר פון סימנס (Werner von Siemens) בשנת 1880. בטיחותן ומהירותן של המעליות החשמליות שופרו במידה ניכרת על ידי פרנק ספרגו.

עוד בפוסט הבא.. נשמח לשמוע תגובות


פעולות

מידע על הקטע

2 תגובות על הקטע ”מעלית – הגדרת בסיס“

12 04 2010
locks(00:49:15) :

מעניין מאוד תודה רבה
איך המעליות הראשונות פעלו, גם עם משקולת מצד שני?

12 04 2010
sagive(03:16:53) :

שמח על ההתעניינות בפוסטים הבאים אפרט בצורה רחבה
על המעליות הראשונות, המנגנון ואיך זה בדיוק עבד. אז… תבוא לבקר

אחלה יום

השאר תגובה

באפשרותך להשתמש בתגים אלה :

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>




This is a blog At.CorKy.Net